Emzirme Döneminde Beslenme Nasıl Olmalıdır?
03 Mart 2022

  Emzirme bebekler için en uygun olan beslenme şeklidir. Anne ile bebek arasında duygusal bağı güçlendirir. Bebeğin sağlığı üzerinde biyolojik ve psikolojik etkiyi güçlendirir. Annenin enerji ve besin öğeleri gereksinmesini karşılamak, besin öğeleri depolarını dengede tutmak ve salgılanan sütün gerektirdiği enerji ve besin öğeleri açısından önemlidir. Anne için avantajları arasında ise gebelik öncesi vücut ağırlığına dönülmesi, tip 2 diyabet, metabolik sendrom, doğum sonrası depresyonun azalması ve kardiyometabolik süreçlerin iyileşmesine olumlu katkıları gösterilmektedir.

  Emzirme sırasında gerekli enerji ve besin ögeleri gebelik ve gebelik öncesi duruma göre fazladır ve annenin bu ihtiyacı maternal besin öğesi depolarından sağlanır.

  Anne neden emzirme döneminde yeterli ve dengeli beslenmelidir? Aslında bu sorunun cevabını şu şekilde açıklarsak daha doğru olur: Annenin gebelikte vücut yağı olarak depoladığı enerji ile annenin diyetinden gelen enerji ve emziren anne hem kendi ihtiyacını hem de süt üretimi için gerekli olan enerji, protein, mineral ve vitamini sağlayabilmek için yeterli ve dengeli beslenmek zorundadır. Anne sütünün mucizevi olduğu asla unutulmamalıdır.

  Emzirme dönemi anne için çok özel bir dönemdir. Mevcut gereksinmenin artmasında bir emzirme sırasında annenin çok fazla kalori yaktığı göz önüne alınmalıdır. İşte burdan meydana gelen enerji ve besin öğeleri açığı mevcuttur. Bundan dolayı emzirme dönemi beslenmesi hem anne hem de bebek açısından büyük önem taşımaktadır.

Emzirme Döneminde Hem Anne Sütü Hem de Anne için Verilen Sağlıklı Öneriler:

  • Doğumdan sonra bebek emzirilirken gebelik öncesi döneme göre daha fazla sıvı alınmalıdır. Günlük alınan toplam su miktarı, yaklaşık 2,5 - 3 litre olmalıdır.
  • Gebelik süresince dikkate alınan ilkeler, emzirme döneminde de aynen uygulanmalıdır. Çünkü anne ne tüketirse anne sütü aracılığı ile bebeğe de geçecektir.
  • Soğan, sarımsak, brokoli, kabak, karnabahar, kurubaklagiller veya acı baharatlar bazen anne sütünün tadını değiştirebilir.
  • Kalsiyum yönünden zengin olan süt ve ürünleri, yeterli miktarda tüketilmelidir.
  • Vitaminlerden zengin taze sebze ve meyveler, diyette her öğünde yer almalıdır.
  • D vitamini için emzikli anne ve bebek, güneşten yeterince faydalanmalıdır.
  • Yemeklerde mutlaka iyotlu tuz kullanılmalıdır.
  • Sebze ve meyveler, bol su ile yıkanmalıdır.
  • Hazır besin tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • Çay tüketimi azaltılmalı, eğer tüketilecekse yemeklerden 2 saat önce veya sonra olmalıdır. Açık ve limon eklenerek içilmesinde fayda vardır.
  • Hazır meyve suları, gazoz ve kolalı içecekler yerine, taze sıkılmış meyve suları ve ayran tercih edilmelidir.
  • Sigara ve alkol kullanılmamalıdır.
  • Şeker boş enerji kaynağı olduğundan, şeker yerine kan yapıcı pekmez tüketilmelidir.
  • Hekim önerisi olmadan ilaç kullanılmamalıdır.

 

Diyetisyen Elif ÇOLAK

Esenler Kadın Doğum Ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi